Walau Bagaimanapun , sistem Pendidikan negara era pascamerdeka telah berubah kepada satu corak baharu yang berorientasikan unsur-unsur tempatan . Sistem pendidikan kebangsaan telah dibentuk berasaskan keseragaman kurikulum , sukatan mata pelajaran dan orientasi . Pendidikan kebangsaan penting sebagai satu wadah bagi menyatukan kepelbagaian budaya , nilai dan norma masyarakat ke dalam satu acuan demi mencapai matlamat membentuk identiti kebangsaan Malaysia . Usaha ke arah ini sebenarnya telah dilakukan semenjak sebelum merdeka lagi khususnya melaui dua laporan iaitu Penyata Razak tahun 1956 dan Penyata Rahman Talib tahun 1960 . matlamat utama dasar pendidikan menurut kedua-dua penyata tersebut ialah untuk menyatukan kanak-kanak daripada berbilang etnik di bawah satu sistem pendidikan kebangsaan dengan menggunakan satu bahasa pengantar tunggal iaitu bahasa Melayu ( Wan Hashim , 1983 )
Lebih jauh daripada itu , dalam peruntukan Perlembagaan persekutuan bagi kemerdekaan pada tahun 1957 , bahasa Melayu telah dijadikan bahasa kebangasaan dengan bahasa inggeris masih lagi digunakan sebagai bahasa rasmi . Walau bagaimanapun , pucuk pimpimnan parti Perikatan telah mencapai kesepakatan pada tahun 1956 dan bersetuju dengan Akta Pendidikan 1957 atas prinsip:
- Sekolah pelbagai aliran dibenarkan dan pengajaran dalam bahasa ibunda masing-masing dibenarkan .
- Oleh sebab bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan , make di sekolah-sekolah Cina dan Tamil wajib mengajar Bahasa Melayu Sebagai salah satu daripada mata pelajaran
- Pendekatan dalam mata pelajaran sejarah , geografi dan buku-buku teks yang lain mestilah berteraskan Malaysia ; dan
- Bukan lagi berteraskan negara China dan India ( John Lowe , 1960 )
No comments:
Post a Comment