Sunday, August 8, 2010

masyarakat pluralistik selepas merdeka

Dalamt tempoh 1957-1959 , politik Malaysia telah melalui perjalanan berliku-liku . Terdapat beberapa pergolakan dalaman anggota parti Perikatan . MCa menghadapi kemelut kepimpinan apabila terdapat golongan yang tidak puas hati terhadap kepimpinan Tan Cheng Lock sehingga akhirnya memaksa beliau digantikan oleh DR. Lim Chong Eu . Dr. Lim memberikan tekanan kepada parti Perikatan untuk memberi kerusi yang lebih kepada MCA dalam pilihan raya umum 1959 . Krisis MCA yang berterusan membawa kepada perpecahan dalaman dan akhirnya Dr. Lim Chong Eu meletak jawatan . Parti MIC juga tidak terlepas daripada menghadapi kemelut dalaman apabila terdapat segelintir pihak yang menunjukkan sikap tidak puas hati terhadap Parti Perikatan . Namum demikian , melalui proses perundingan dalam kalangan pemimpin parti yang terlibat , segala kemelut dapat diatasi dengan cara yang baik

Selepas era 1960-an , politik Malaysia terus berkembang secara dinamik . kerjasama parti-parti politik dalam pakatan parti pemerintah telah berkembang denagan peningkatan keahliannya . Hal ini terbukti melalui penubuhan Barisan Nasional pada tahun 1974 . Rekod Barisan Nasional yang terus kekal memerintah sehingga kini sebahagiannya adalah kerana wujudnya kerjasama antara parti komponennya . Sehingga kini , segala usaha membina ikatan kerjasama dan merancang serta melaksana program pembangunan negara secara berterusan telah berjaya mendapat sokongan rakyat setiap kali pilihan raya umum diadakan.

Dasar-dasar kerajaan dalam emnguruskan pelbagai perkara yang berkaitan dengan perhubungan etnik melalui formula tolak ansur telah berjaya mengekang pihak tertentu seperti parti pembangkang yang cuba memecahbelahkannya . Justeru , strucktur hubungan etnik di Malaysia kini dipengaruhi oleh kumpulan etnik yang memiliki batas etnik yang nipis . Bentuk perhubungan mereka berasaskan perkiraan bukan etnik . Secara rasional , hubungan mereka lebih bersifat utilitarian dan mengikat mereka dalam jaringan silang budaya dan merentas etnik masing-masing . (Mansor Mohb Noor ) 2005.

No comments:

Post a Comment