Monday, August 9, 2010

pendidikan 2

Persetujuan kepimpinan parti Perikatan terhadap Penyata Razak 1956 dan rahman Talib 1960 melalui proses musyawarah telah secara langsung mengiktiraf penggunaan bahasa Melayu sebagai alat untuk penyatuan tanpa menjejaskan bahasa etnik-etnik lain . Terdapat pandangan yang menyatakan bahawa penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan juga mempunyai motif ekonomi yang tersirat . perkara ini tercacat dalam Laporan Jawatankuasa Barnes tahun 1951 , antara lain menegaskan untuk menggalakkan dan membolehkan etnik Melayu mendapat kedudukan dalam jabatan-jabatan tertentu . Manifestasi motif ekonomi dalam sistem pendidikan ini bersandarkan kepada kedudukan etnik Melayu yang jauh ketinggalan berbanding dengan etnik bukan Melayu . Kebimbangan etnik Melayu semakin meningkat dengan statistik kemasukan pelajar ke institusi pengajian tinggi . Sebagai contoh , 70 peratus daripada jumlah pelajar di Universiti Malaya pada tahun 1966-1967 terdiri daripada pelajar bukan Melayu . Manakala taburan bukan Melayu di Fakulti kejuruteraan ialah 98 peratus , sains 93 peratus dan perubatan 84 peratus . Di Universiti Teknologi Malaysia ( dulunya Kolej Tenik ) KUala Lumpur , 90 peratus pelajar ialah bukan Melayu .
Oleh itu , selepas , tradegi 13 Mei 1969 , parti UMNO yang menerajui Parti Perikatan telah menegaskan bahawa pendidikan perlu diseimbangakan bagi memperkasakan orang Melayu . Secara beransur-ansur , mulai julai 1969 , kerajaan telah melaksanakan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama di semua sejolah bantuan kerajaan . Sebagai tindakan pengukuhan , kerajaan telah merumuskan dasar kuota dan biasiswa bagi kemasukan ke unicersiti . Kerajaan juga telah mengambil langkah memperbanyak penubuhan insitusi pengajian tinggi ini , kemasukan pelajar Melayu ke universiti telah meningkat daripada 20 peratus pada tahun 1960-1964 menjadi 65 peratus pada tahun 1975 ( Milne dan Mauzy , 1986 )

Pada masa yang sama , golongan bukan Bumiputera ( kususnya masyarakat Cina merasakan satu keperluan untuk melindungi warisan nenek moyang dengan menggunakan wadah pendidikan .. Oleh yang demikian , masyarakat Cina masih mempertahan sekolah jenis kebangsaan Cina adalah selaras dengan apa yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia . Hal ini penting untuk memastikan perpaduan negara dan pembinaan bangsa Malaysia dapat dicapai .

No comments:

Post a Comment