Sunday, August 8, 2010

Perlembagaan

Sebagaimana telah disebutkan di atas terdapat persekutuan berlapis , iaitu Persekutuan Tanah Melayu dan persekutuan Malaysia . Walau bagaimanapun , Perlembangaan Persekutuan Malaysia ialah penerusan daripada Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu walaupun terdapat beberapa penambahan dan pengubahansuaian . Perlembagaan Persekutuan Malaysia merupakan undang-undang tertinggi yang menjadi sumber kepada segala perundangan lain yang wujud di negara kita.

Perlembagaan merupakan panduan asas kepada pelaksanaan sistem politik di negara kita. Perlembagaan tokoh Melayu merupakan panduan asas yang berlandaskan suatu kontrak sosial yang persetujuan antara kaum di negara ini . Dari segi sejarah , terdapat dua peringkat kontrak sosial di Alam Melayu . Pertama , berlaku pada zaman pluraliti iaitu janji taat setia dan saling menghormati antara rakyat dan raja . Janji taat setia dan saling menghormati ini diistilahkan sebagai waad . Perkara ini berlaku antara pemerintah Demang lebar Daun mewakili rakyat dan Dang Sapurba mewakili raja atau pemerintah . Oleh itu , kita boleh memahami dengan mudah mengapa Orang Melayu sangat setia kepada pemerintah mereka daripada kalangan sultan ataupun raja .

Kontrak sosial kedua berlaku dalam konteks masyarakat pluralistik hasil daripada syarat yang dikenalkan oleh British untuk memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu . Antara perkara penting yang sering dikaitakan dengan kontrak sosial ini ialah soal kerakyatan . Orang Melayu bersetuju Menerima Kehadiran Orang Bukan Melayu dengan persetujuan memberikan taraf kerakyatan sebagai satu hak istimewa kepada orang bukan Melayu .Pada masa yang sama , orang bukan melayu bersetuju ke atas peruntukan hak-hak istimewa orang Melayu . Setiap Kumpulan etnik mestilah mempunyai wakil mereka dalam bentuk parti politik dan kesemua mereka mestilah mencapai persetujuan untuk hidup bersama-sama secara aman dan damai dalam negara Malaysia . Sehubungan dengan ini , Pada tahun 1949 telah terbentuk apa dinamakan sebagai Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum ( communities Liason Commitee -CLC) . CLC tersebut merupakan usaha bersama antara Tan Cheng Lock dan Data ONN bin Jaafar , dengan sokongan pemerintah kolonial , sebagai tanda awal ke arah menyelesaikan isu-isu antara etnik di Tanah Mealyu . Oleh itu , persetujuan ini kemudiannya menjadi acuan atau model kepada penggabungan parti politik antara kaum seterusnya sama ada mewakili pemertintah mahupun pembangkang . Jadi , secara alamiahnya kelangsungan parti politik di Malaysia ilah parti-parti politik tidak mampu hidup secara individu.

No comments:

Post a Comment