Thursday, May 24, 2012

Teori Keperibadian Mulia

  • Mengikut Teori Keperibadian Mulia , kemoralan haruslah bersifat dalaman . Hukum-hukum moral terletak pada konsep " jadilah begini atau begitu" dan bukannya pada " buatlah ini atau itu . " Oleh itu , teori ini memberi penekanan kepada persoalan , " Saya hendak menjadi orang yang bagaimana perwatakannya ?" dan bukannya " Saya hendak melakukan apa ?
  • Teori Keperibadian Mulia mengatakan bahawa lebih penting kita memiliki perwatakan , motivasi , dan emosi yang betul semasa berbuat baik daripada sekadar melakukan sesuatu yang betul pada namanya sahaja . Oleh itu , tumpuan diberikan kepada keperbibadian mulia yang ada di sebalik sesuatu perbuatan yang baik . Contohnya , seseorang itu dipuji atas keperbibadiannya yang pemurah dan bukan atas perbuatannya yang menderma kepada orang miskin .
  • Etika ini berbentuk aspirasi dan bukannya berbentuk kewajipan kerana mendorong manusia untiuk menjadi seorang yand ideal . Seboleh - bolehnya manusia berbuat baik secara spontan berasaskan sifatnya yang sedia ada . Misalnya , seorang pekerja bercakap benar kerana sifat kejujurannya bukan kerana takut akan hukuma

No comments:

Post a Comment